בעקבות שיחה ארוכה
עם אריאנה שלם שלמדתי ממנה המון,
על אומנות שאלת השאלות,
נזכרתי בימי ילדותם של ילדי,
ובשאלת השאלות הדי טרחנית שלהם,
שאפילו מכונה בספרי ההורות למיניהם כגיל "הלמה".
שאלת שאלות הוא תהליך מתפתח אצל תינוק,
הוא מתחיל כשאנחנו כהורים שואלים את התינוק שאלות כבדות משקל,
כמו,
איך עושה פרה?
איפה אבא?
מי זה?
ונהנים מכל הגה וצליל שהילד משמיע,
וממשיך לשלב בו הילד מתחיל להקשות ולשאול אותנו שאלה,
חוזרת ונשנית,
בלתי פוסקת,
ועל כל דבר.
שאלת הלמה.
ותהיתי לעצמי,
מה משמעות הלמה הזה?
מדוע השאלה הזו תופסת פרק כל כך ארוך בתהליך ההתפתחות של התינוק?
על מה מצביע הלמה הזה?
ומה למעשה הוא עושה?
השאלות שאנחנו כהורים שואלים הן שאלות ללא הסקת מסקנות.
הן שאלות שינון - לימדנו את הילד שהפרה גועה, והוא חוזר על הצליל.
שאלות חיפוש - איפה - הממקמות את הילד בעולם.
והילד שואל שאלה של הסקת מסקנות.
אשמח אם תוסיפו קושיותכם ותובנותכם,
עם אריאנה שלם שלמדתי ממנה המון,
על אומנות שאלת השאלות,
נזכרתי בימי ילדותם של ילדי,
ובשאלת השאלות הדי טרחנית שלהם,
שאפילו מכונה בספרי ההורות למיניהם כגיל "הלמה".
שאלת שאלות הוא תהליך מתפתח אצל תינוק,
הוא מתחיל כשאנחנו כהורים שואלים את התינוק שאלות כבדות משקל,
כמו,
איך עושה פרה?
איפה אבא?
מי זה?
ונהנים מכל הגה וצליל שהילד משמיע,
וממשיך לשלב בו הילד מתחיל להקשות ולשאול אותנו שאלה,
חוזרת ונשנית,
בלתי פוסקת,
ועל כל דבר.
שאלת הלמה.
ותהיתי לעצמי,
מה משמעות הלמה הזה?
מדוע השאלה הזו תופסת פרק כל כך ארוך בתהליך ההתפתחות של התינוק?
על מה מצביע הלמה הזה?
ומה למעשה הוא עושה?
השאלות שאנחנו כהורים שואלים הן שאלות ללא הסקת מסקנות.
הן שאלות שינון - לימדנו את הילד שהפרה גועה, והוא חוזר על הצליל.
שאלות חיפוש - איפה - הממקמות את הילד בעולם.
והילד שואל שאלה של הסקת מסקנות.
למה!!!!!!
הוא רוצה להבין. הוא מחפש סיבה ומסובב.
על כל דבר. על למה הכדור מתגלגל, על למה הירח זורח,
על למה אני אני, ואתה אתה.
הוא מקשה. גם כשאין תשובה. הוא שואל.
וכל שישאל יותר, כך יתפתח במוחו מנגנון הסקת המסקנות.
המנגנון שהמוח שלנו כל כך אוהב.
השאלה שאחריה חיפוש אינטנסיבי,
פסילת אפשרויות,
שקילת אחרות,
ומסקנה לאחריה.
גיל שנתיים שלוש,
גיל שאלת השאלות,
הוא הגיל להתפתחות המוח החושב.
ומסקנתי - תנו לילדים לשאול למה.
שאלו איתם את השאלה,
הציעו אלף אפשרויות טובות יותר או פחות.
המטרה של הילד אינה להבין.
המטרה של הילד היא ללמוד איך שואלים שאלות
ואיך עונים תשובות.
זו לא למידה משינון.
זו למידה מניסוי וטעיה,
ניסוי ותהיה,
ניסוי ותעיה.
ילד שיודע לשאול שאלה
ולשחק עם התשובה,
יאהב את הלמידה בבגרותו.
ושווה לסבול שנה של שאלות בילתי פתירות בעליל,
כדי לקבל אדם סקרן, שנהנה לשאול ולענות.
וכמו שנאמר בפרקי אבות:
שבעה דברים בגולם ושבעה בחכם.
חכם:
.....
שואל כענין ומשיב כהלכה,
.....
(פרקי אבות פרק ה משנה ז)
והגיל בו קונים חכמה זו הוא גיל הלמה.
ככה.
ולסיום אי אפשר בלי השיר של להקת הנחל שציטטתי בכותרת:
ועוד שיר ילדות למאי:
אשמח אם תוסיפו קושיותכם ותובנותכם,
כל קושיה ותובנה מהוות המשך מדהים
לשרשרת של בנייה של הסקת מסקנות אינסופית בעולם.
וזה אחד הדברים היפים לטעמי בחיים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה